Psykolog

Anneli Sejer Iversen

Psykologiske samtaleforløb

Langvarige "kroniske" smerter, uddybende.

Kender du det?... "bøvler" eller "kæmper" med langvarige smerter, har konsulteret læge, fysioterapeut, måske også kiropraktor, healere mv., du har været til udredning via scanning, røntgen, og du har måske også surfet rundt på nettet i et forsøg på at finde den helt rette diagnose og hjælp!?

Ud over patienter med fx fibromyalgi og piskesmældsymptomer, som ofte betegnes som funktionelle lidelser, oplever jeg mange, som kæmper med især lænde-/rygsmerter. Smerter, som på en eller anden måde bare bliver værre og værre trods alverdens behandlinger og (gen-)optræningstiltag. Selv som smertepsykolog i tværfagligt smerteteam har jeg haft personlig erfaring med dette emne, på egen krop. Problemet er mange gange smerteforståelsen, som forværrer situationen, bl.a. grundet formidlingen af "diagnosen". Bare ordet "kronisk" kan give indtryk af, at det aldrig bliver bedre, selvom om det lægefagligt blot betyder, at tilstanden har varet i 12 uger eller mere. Endvidere kan man fejlagtigt få indtryk af, at "normale" mennesker har perfekte rygge og lige lange ben mv. Man kan derved komme til at føle sig mere syg, skrøbelig og svag, end tilfældet egentlig er.

Smerter er komplekse bio-psyko-sociale tilstande. De opleves svingende i intensitet og kvalitet, afhængig af både biologiske, psykologiske og sociale faktorer. En kædeanalyse i klinikken vil kunne være en hjælp til at sætte ind overfor onde cirkler og perioder med nedadgående smertespiraler.

Har du brug for at opnå den optimale smertelindring, og herefter at nå frem til en smerteaccept overfor de smerter, som ikke vil "gå væk"? Acceptance and Commitment Therapy (ACT) er mit hovedredskab; metoderne er evidensbaserede og bevisligt virksomme. Dertil kan knyttes mindfulness-øvelser, hvor du lærer at blive tryg ved at mærke din krop mere fuldt og helt, både smerterne, men også der i kroppen, hvor det er roligt og rart at sende opmærksomheden hen.

Accept af smerter indebærer en oplevelse af, at "livet vil leves...med smerterne. Mit liv skal ikke gå i stå, fordi jeg har ondt!"

Der kan i alle menneskers liv være behov for at få et pusterum, hvor vi ikke vil være en del af det pulserende arbejdsliv. Dette lytter jeg til som behandler. Alt for mange har fået at vide, at de skal "lære at leve med smerterne".... men hvordan? Mange oplever kaos, skyld og skam over deres uforståelige situation.

På sigt kan det imidlertid give for meget næring til smerterne, hvis de ikke får konkurrence! Får vi for meget tid og for lidt udfordring, vokser ensomheden, bekymringerne og smerterne hos mange mennesker. Daglige oplevelser, som kan aflede os fra smerterne kan fx være mentale udfordringer i en uddannelse eller på et job, eller sociale samarbejdsrelationer. Om det er i et lønnet arbejde eller ej er ikke afgørende. Det vigtigste er, at det giver mening at stå op om morgenen, og at man helst kommer ud af huset og mærker livets flow.

Mine arbejdsmetoder indebærer smerte- og psykoedukation, herunder "hvad er smerter", hjælp til smertelindring og -smerteaccept, hjælp til selvhjælp, øget livskvalitet,  større afklaring i forhold til arbejdsmarkedet og muligvis øget arbejdsevne.

Det er ikke afgørende, hvad der er årsag til din smertetilstand. Smerter har altid psykiske/psykologiske aspekter, som man kan have glæde af at arbejde med. Blandt andet selve smerteoplevelsen og smertetærsklen, smertefokus, kropsbevidsthed og smerternes indvirkning på dit sociale og fysisk aktive liv kan være områder, du kan have udbytte af at få kigget på. Ikke mindst de livsværdier, der skal ruste dig til at klare et liv med smerter, er vigtige at få op at vende!

Jeg tilbyder såvel individuel behandling som kurser for grupper med kroniske smerter. Ligeledes samtaler for pårørende.

For en uforpligtende uddybning: Anneli Sejer Iversen, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den., tlf. 2240-1280.