Uddybende om psykologisk smertetackling

Kender du det… Du “bøvler” eller “kæmper” med langvarige smerter, har konsulteret læge, fysioterapeut, måske også kiropraktor, healere mv.? Har du været til udredning via scanning, røntgen, og har du måske også surfet rundt på nettet i et forsøg på at finde den helt rette diagnose og hjælp!?

Ud over patienter med fx fibromyalgi og piskesmældsymptomer, oplever jeg mange, som kæmper med især lænde-/rygsmerter. Smerter, som på en eller anden måde bare bliver værre og værre trods alverdens behandlinger og (gen-)optræningstiltag. Som smertepsykolog i tværfagligt smerteteam har jeg selv haft personlig erfaring med dette emne, på egen krop.

Problemet er mange gange smerteforståelsen, som forværrer situationen, bl.a. grundet formidlingen af diagnosen. Bare ordet “kronisk” kan give indtryk af, at det aldrig bliver bedre, selvom om det lægefagligt blot betyder, at tilstanden har varet i 12 uger eller mere. Endvidere kan man fejlagtigt få indtryk af, at “normale” mennesker har perfekte rygge og lige lange ben mv. Man kan derved komme til at føle sig mere syg, skrøbelig og svag, end tilfældet egentlig er. Ikke mange ved, at eksempelvis en skæv ryg ofte er stærkere end end lige ryg! Vidste du det?

Men nogle gange er diagnosen ikke misforstået og smerten bare ulidelig. Har man eksempelvis en sammenfalden rygsøjle, så er der ikke så meget at stille op, umiddelbart. Og dog! Smerter er komplekse bio-psyko-sociale tilstande. De opleves svingende i intensitet og kvalitet, afhængig af både biologiske, psykologiske og sociale faktorer. En kædeanalyse i klinikken vil kunne være en hjælp til at sætte ind overfor onde cirkler og perioder med nedadgående smertespiraler.

Har du brug for at opnå den optimale smertelindring, og herefter at nå frem til en smerteaccept overfor de smerter, som ikke vil “gå væk”? Acceptance and Commitment Therapy (ACT) er min forståelsesramme og hovedredskab; metoderne er evidensbaserede og bevisligt virksomme.

Dertil kan knyttes mindfulness-øvelser, hvor du lærer at blive tryg ved at mærke din krop mere fuldt og helt, både smerterne, men også der i kroppen, hvor det er roligt og rart at sende opmærksomheden hen.

Ligeledes kan der være behov for at kigge på, hvilke værdier, du ønsker at give plads til i dit liv, og hvordan smerten kan få konkurrence af aktiviteter, som nærer dig inderligt. For opmærksomheden kan ikke være ved smerten hele tiden, når du gør ting, som du virkelig brænder for.

Men, tænker du måske, jeg betaler så frygtelig dyrt efter jeg har gjort ting, som jeg elsker at gøre. Jeg kan kun ligge ned flere dage… Her vil vi sammen undersøge, hvad der vil kunne fremme en hurtigere restitution eller forebygge en sådan reaktion.

Føler du, at du ikke kan brænde for noget pga. dine kropslige begrænsninger, så justerer vi på dine succeskriterier, eller vi finder noget, der smager derhen af. Og duer det bare ikke ikke, så går vi på opdagelse i andre uopdyrkede sider af dig eller interesser, som du lagde fra dig for mange år siden!