Psykologiske samtaleforløb

Langvarige “kroniske” smerter, uddybende.
Kender du det?… “bøvler” eller “kæmper” med langvarige smerter, har konsulteret læge, fysioterapeut, måske også kiropraktor, healere mv., du har været til udredning via scanning, røntgen, og du har måske også surfet rundt på nettet i et forsøg på at finde den helt rette diagnose og hjælp!?

Ud over patienter med fx fibromyalgi og piskesmældsymptomer, som ofte betegnes som funktionelle lidelser, oplever jeg mange, som kæmper med især lænde-/rygsmerter. Smerter, som på en eller anden måde bare bliver værre og værre trods alverdens behandlinger og (gen-)optræningstiltag. Selv som smertepsykolog i tværfagligt smerteteam har jeg haft personlig erfaring med dette emne, på egen krop. Problemet er mange gange smerteforståelsen, som forværrer situationen, bl.a. grundet formidlingen af “diagnosen”. Bare ordet “kronisk” kan give indtryk af, at det aldrig bliver bedre, selvom om det lægefagligt blot betyder, at tilstanden har varet i 12 uger eller mere. Endvidere kan man fejlagtigt få indtryk af, at “normale” mennesker har perfekte rygge og lige lange ben mv. Man kan derved komme til at føle sig mere syg, skrøbelig og svag, end tilfældet egentlig er.

Smerter er komplekse bio-psyko-sociale tilstande. De opleves svingende i intensitet og kvalitet, afhængig af både biologiske, psykologiske og sociale faktorer. En kædeanalyse i klinikken vil kunne være en hjælp til at sætte ind overfor onde cirkler og perioder med nedadgående smertespiraler.

Har du brug for at opnå den optimale smertelindring, og herefter at nå frem til en smerteaccept overfor de smerter, som ikke vil “gå væk”? Acceptance and Commitment Therapy (ACT) er mit hovedredskab; metoderne er evidensbaserede og bevisligt virksomme. Dertil kan knyttes mindfulness-øvelser, hvor du lærer at blive tryg ved at mærke din krop mere fuldt og helt, både smerterne, men også der i kroppen, hvor det er roligt og rart at sende opmærksomheden hen.